El Consell ha aprovat aquest dilluns el decret que estableix i regula els criteris daplicació de la pròrroga automàtica dels pressupostos de la Generalitat de 2024 des de l'1 de gener del 2025 fins a la publicació i entrada en vigor de la Llei de Pressupostos de la Generalitat per al 2025.
La portaveu del Consell, vicepresidenta primera i consellera de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, Susana Camarero, ha explicat, a la roda de premsa posterior al ple del Consell, que es tracta d'una pròrroga “tècnica” perquè no s'han debatut les noves anuals abans de final d'any. “El que sí que garantim és que els diners que es necessiten per a la recuperació (per la dana) estaran”, Ha assegurat.
La vicepresidenta ha indicat que totes les conselleries estan “treballant de forma interna” a les partides que necessitaran per als extraordinaris ocasionats per la dana. "I això es pot aprovar a través de pressupostos oa través de modificacions pressupostàries", ha afegit.
Camarero ha explicat que, encara que estan “obertes totes les possibilitats”, la intenció del govern valencià és aprovar el pressupost del 2025, per a la qual cosa al gener el Consell s'asseurà amb els grups parlamentaris a treballar en els nous pressupostos.
El Consell apel·larà "a la responsabilitat de tots els grups parlamentaris per a l'aprovació d'uns comptes nous". "Creiem que estem davant un moment d'extraordinària emergència en què cal comptar amb aquest pressupost extraordinari, per fer front a aquesta despesa extraordinària", ha afegit.
Així mateix, la portaveu ha insistit que l'aprovació del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) extraordinari és "la màxima preocupació a dia d'avui" per al Consell perquè no comptar amb ell suposa "el col·lapse de la liquiditat i dels comptes" de la Generalitat i, per tant, dels serveis socials. Per això, ha reclamat al Govern “certesa” i que ho aprovi “igual que en els darrers 12 anys”.
DECRET PER A LA PRÒRROGA
La Llei orgànica 8/1980 de finançament de les comunitats autònomes (LOFCA), modificada per la Llei orgànica 3/2009, disposa que, si els pressupostos no s'han aprovat abans del primer dia de l'exercici econòmic corresponent, automàticament queda prorrogada la vigència de els anteriors.
A més, la Llei 1/2015 de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, estableix que, si les Corts no aprovessin el Pressupost de la Generalitat abans del primer dia de l'exercici econòmic corresponent, s'entendrà prorrogat el del exercici anterior fins a l'aprovació i publicació del nou al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
És en aquest marc on sorgeix la necessitat d‟un decret que fixi els criteris d‟aplicació de la pròrroga per al‟exercici 2025 dels Pressupostos de la Generalitat per al 2024, amb l‟objectiu de facilitar l‟operativa financera de la Generalitat durant el període de pròrroga i , en conseqüència, el funcionament normal dels serveis públics competència de la seva competència.
Els estats de despeses i ingressos prorrogats no podran suposar un import superior als inicials aprovats a la Llei 8/2023, de Pressuposts de la Generalitat per a l'exercici 2024, segons diversos criteris. El pressupost prorrogat s'adaptarà a l'estructura orgànica, funcional i econòmica vigent a 1 de gener de 2025.
Així mateix, no es prorrogaran els crèdits destinats a programes o actuacions que hagin finalitzat l'exercici 2024 amb independència del capítol de despeses que afectin. Els crèdits que donen cobertura a subvencions nominatives no mantindran aquesta condició, llevat de les que excepcionalment tinguin abast pluriennal i dotació específica per al 2025.
De la mateixa manera, seran objecte de pròrroga tots els crèdits associats a modificacions de crèdit que, pel seu objecte i naturalesa, estenguin els seus efectes a lexercici 2025; els crèdits de Capítol I necessaris per atendre totes les obligacions econòmiques contretes fins al 31 de desembre de 2024 que tinguin repercussió el 2025, així com el crèdit necessari per a la cobertura dels compromisos en matèria de personal temporal o substitut imprescindible per al funcionament normal de els serveis públics.
Els crèdits necessaris per satisfer els interessos i el capital de l'endeutament que sigui preceptiu reconèixer també s'han de prorrogar segons els compromisos adquirits, de conformitat amb l'article 135 de la Constitució espanyola.
A més, les despeses finançades amb ingressos finalistes es prorrogaran per l'import ajustat de la consignació pressupostària per al 2025 de l'Administració d'origen, sense que això suposi un import superior al crèdit inicial del 2024. Quant als crèdits afectats per la pròrroga, estar vinculats al funcionament normal de la Generalitat ia l'atenció de les necessitats dels ciutadans de la Comunitat Valenciana.
INCORPORACIÓ DE ROMANENTS I CRITERIS D'EXECUCIÓ
Igualment, durant el període de pròrroga, la incorporació de romanents amb finançament afectat s'ajustarà al que disposa la disposició addicional novena del Decret Llei 11/2024 del Consell, pel qual s'adopten Mesures Administratives i Economicopressupostàries per facilitar la Resposta de la Generalitat com a conseqüència de la DANA patida els dies 28 i 29 d'octubre de 2024 i en la Llei 8/2023 de la Generalitat.
De manera excepcional i individualitzada, el Decret Llei 11/2024 del Consell permet que, una vegada s'hagi procedit al tancament de l'exercici pressupostari de 2024, els romanents de crèdit amb finançament afectat que donin cobertura a actuacions de qualsevol tipus i naturalesa, l'objecte de les quals i la finalitat és donar resposta immediata a les situacions d'emergència i recuperació vinculades a la riuada del 29 d'octubre es poden incorporar a l'exercici següent abans de la liquidació del pressupost de l'exercici anterior.
L'execució del pressupost prorrogat serà coherent amb els objectius d'estabilitat pressupostària i de sostenibilitat financera, mentre que les obligacions derivades de compromisos de despeses adquirides l'any 2024, els compromisos de despeses de caràcter pluriennal i els expedients de tramitació anticipada s'entenen inclosos a el crèdit inicial prorrogat.
Pel que fa al sector públic instrumental, haurà d'ajustar l'execució dels seus pressupostos de despeses als ingressos procedents de les diferents conselleries o seccions pressupostàries des de les quals es financen, així com als seus ingressos propis, si escau.
Finalment, una vegada acabat el període de pròrroga, es procedirà a l'obertura del pressupost aprovat i es realitzaran els ajustos necessaris per imputar-hi totes les operacions comptables d'execució realitzades al pressupost prorrogat.
La teva opinió
hi ha unes normes per comentar que si no es compleixen comporten lexpulsió immediata i permanent de la web.
EM no es responsabilitza de les opinions dels usuaris.
¿Vols donar-nos suport? Fes-te Patró i aconsegueix accés exclusiu als panells.