28A-n gertatzen dena, d'Hont-ek ez du errurik izango

690

Hilaren 28an hauteskunde orokorrak izango dira. aukeratuko dugu 350 diputatu eta hauteskunde-barrutia da probintzia.

Lehenengo gauza, beraz, 350 diputatuak lurralde ezberdinen artean banatzea da. Nola egiten da? ¿Zenbat dagozkio bakoitzari?? Logikoa litzateke haien biztanleriaren proportzioan banatzea. Ba ez. Biztanleriaren arabera eserlekuak banatu aurretik, probintzia bakoitzeko bi “opari” diputatu jartzen dira, gehi Ceutarentzat bat eta Melillarentzat beste bat. Horrek 102 diputatu ematen dizkigu probintzien artean berdin banatuta. Modu honetan, saritzeko geratzen dira 248 diputatu hau bai berdin banatuta daude biztanleriaren arabera. Hori eginda, Madrilek, esaterako, 37 diputatu lortzen ditu (2 finko gehi 35 bere biztanleentzat), eta Soriak 2 (2 finko eta bat ere ez bere biztanleentzat).

Prozedura honen ondorioa da biztanle gutxien dauden probintziek mesede egiten diete. Horrek gure hauteskunde-sistemaren proportzionaltasunari kalte egiten dio: hasiera-hasieratik, estatu mailan botoen ehunekoa ez da bat egingo eserlekuen ehunekoarekin, Soriak, Teruelek edo Guadalajarak haiei dagokiena baino pisu handiagoa dutelako, Madrilek, Bartzelonak, berriz. edo Málagak gutxiago dute. Badago bat diputatu kopuruaren arteko alde oso argia Izan beharko luke probintzia bakoitza bertako biztanleria zerbitzatuko bagenu eta benetan daukana:

Distortsio hori Ez du zerikusirik d'Hondt sistemarekin. Zerikusirik du probintzia bakoitzari bi diputatu emango genizkiokeela, nahiz eta haietako batean pertsona bakar bat bizi ez.

Behin diputatu kopurua esleitu ondoren, alderdiek euren zerrendak aurkezten dituzte. Bartzelonan, 32 izen dituen zerrenda. Teruelen, bat 3rekin. Zerrenda itxiak dira, hau da, hautesleak bloke gisa bozkatzen du eta ezin du inor markatu edo lehenetsi, are gutxiago bi zerrenda ezberdinetako hautagaiak aukeratu. Alderdi zerrenda bati botoa ematen diozu eta kito. Behin boto horiek emanda, zenbatu egiten dira eta Diputatuak proportzionalki banatzen dira baliozko botoen %3 gainditzen duten alderdi guztien artean barruti horretan.

Hemen akats bat dago! Zer da hau “proportzionalki” banatzea? Ohituta gaude prentsan irakurtzera Espainian deitzen dena legeak d'Hondt. Eta denek uste dute hori dela legeak oso gutxi proportzionala. Ez al da horrela?

D'Hondt arauaren arabera, zerrendako lehenengoari probintzia bakoitzeko alderdi bakoitzeko boto guztiak esleitzen dira alderdi horren alde gordailatutakoak. Bigarrena, erdia. Hirugarrenari, hirugarren bati. Eta abar, probintziak diputatu adina aldiz. Beraz, alderdi batek Madrilen 100.000 boto lortu baditu, bere zerrendako bigarrenak 50.000 jaso dituela ulertzen da, hirugarrenak 33.333 eta hamargarrenak, 10.000. Hala, zerrenda guztietako hautagai guztiei boto kopuru jakin bat eslei dakieke. Jarraian, boto gehien duten hiru, edo zortzi, edo hogeita hamazazpiko diputatuak izendatzea besterik ez da geratzen (probintzia horretan diputatu asko hautatzen baitira).

Banaketa proportzionala saiatzeko beste modu asko daude, baina ia beti prozedura honen emaitza berdina edo antzekoa emango dute. D'Hont araua nahiko bidezkoa da, eta alderdi txikien botoak ez dira «zaborrontzira» joaten haiengatik: banatzeko aulki nahikorik ez dagoelako galtzen dira.

Beraz, arazoa ez da d'Hondt. Arazoa hori da probintzia gehiegi ditugu diputatu gutxirekin bakoitzean. Proportzionaltasun ona lortu nahi bagenu barrutiak hamar diputatu edo gehiagorekin diseinatu beharko lirateke, edo konpentsazio-zerrenda bakarra ezarri estatu mailan, edo "eserleku gehigarriak" gaitu, neurrigabekeria konpentsatzeko, edo... beste zerbait egin. Baina, hainbeste barruti txiki ditugun bitartean, boto askok "zaborrontzira" joaten jarraituko dute. D'Hondt-ekin eta d'Hondt gabe.

Hauteskunde hauetara arte, benetako zortedunak sistemaren bidez biak izan dira nazio mailako alderdi handiak (botoen %25 baino gehiago lortzen dutenak), berriz, gehien kaltetuta dira Espainia osoan agertzen diren alderdi txikiak (botoen %10 baino gutxiago lortzen dutenak). Oraingo honetan, aukerak dituzten alderdi gehiago eta ehunekoak berdintzen badira, ondorioak ere berdinduko dira, eta zenbait probintzietako galerak beste batzuekin konpentsatuko dira besteetan... nabarmena izan ezean. , abantailen zati handi bat bere alde kontzentratzen duena, askok gaizki deitzen dutena "hondarrak".

 -ri dagokionez eskualdeko alderdiakbere emaitzak askoz proportzionatuagoak dira. Oro har, sistemak mesede egiten die beren probintzietan lehenak baldin badira, eta desabantaila egiten die hirugarren edo laugarren baldin badira. Baina, nolanahi ere, aurkezten dituzten desbideratzeak txikiak dira alderdi nazionalenekin alderatuta, eta hor dago benetan arazoa. Askotan esaten den arren, Espainiako hauteskunde sistemak ez ditu alderdi abertzaleak lehenesten.

Azkenik, gure legeak bat ezartzen du %3ko gutxieneko atalasea probintzia bateko eserlekuen banaketan zerrenda bat kontuan hartu ahal izateko. Hau muga bat da apaingarri samarra: soilik Madrilen eta Bartzelonan botoen %3 baino gutxiago dituen alderdi batek gal dezake ordezkari bat atalase hori dela eta.

Zure iritzia

Badira batzuk estandarrak iruzkintzeko Ez badira betetzen, webgunetik berehala eta behin betiko kanporatzea ekarriko dute.

EM ez da bere erabiltzaileen iritzien erantzule.

Lagundu nahi gaituzu? Zaindari bihurtu eta lortu paneletarako sarbide esklusiboa.

Harpidetu
Jakinarazi
690 iruzkinak
Berriena
Zaharrena Gehien bozkatuak
Lineako erantzunak
Ikusi iruzkin guztiak

Hileroko VIP ereduainformazio gehiago
abantaila esklusiboak: sarbide osoa: panelen aurrebista argitalpen irekia baino ordu lehenago, panela General: (eserlekuen eta botoen banaketa probintzien eta alderdien arabera, alderdi irabazlearen mapa lurraldeka), electPanel autonomoa bi astean behin, foroan eta electPanel berezian zaindarientzako atal esklusiboa VIP hilero esklusiboa.
3,5 € hilean
Hiruhileko VIP ereduainformazio gehiago
abantaila esklusiboak: sarbide osoa: panelen aurrebista argitalpen irekia baino ordu lehenago, panela General: (eserlekuen eta botoen banaketa probintzien eta alderdien arabera, alderdi irabazlearen mapa lurraldeka), electPanel autonomoa bi astean behin, foroan eta electPanel berezian zaindarientzako atal esklusiboa VIP hilero esklusiboa.
10,5€ 3 hilabeterako
Seiurteko VIP ereduainformazio gehiago
abantaila esklusiboak: Panelen aurrebista irekia argitaratu baino ordu lehenago, jeneralentzako mahaia: (eserlekuen eta botoen banaketa probintzien eta alderdien arabera, alderdi irabazlearen mapa probintzien arabera), hautetsiak. Bi astean behin eskualdeko mahai esklusiboa, Patroientzako atal esklusiboa Foroan eta hautetsien panel bereziak. hileko VIP.
21€ 6 hilabeterako
Urteko VIP ereduainformazio gehiago
abantaila esklusiboak: sarbide osoa: panelen aurrebista argitalpen irekia baino ordu lehenago, panela General: (eserlekuen eta botoen banaketa probintzien eta alderdien arabera, alderdi irabazlearen mapa lurraldeka), electPanel autonomoa bi astean behin, foroan eta electPanel berezian zaindarientzako atal esklusiboa VIP hilero esklusiboa.
35 € urtebeterako

Jar zaitez gurekin harremanetan


690
0
Zure pentsamenduak maite dituzu, komentatu.x
?>